11.14.2008

Sedingin Malam Waktu Isya'

Kalau, aku sebut 'ultra vires'. Aku nak sebut dekat siapa ya?

Aku tiada kuasa nak membatalkan keputusan sesuatu pihak, kerana mustahil pilihan itu wujud dari awal lagi.

Kalau aku ada kuasa nak umumkan sesiapa 'ultra vires' mesti aku dah cakap awal-awal.

Tak payah la aku susah-susah.

Tapi tengok sana, tengok situ. Semuanya 'de facto'.

Mengalahkan filem orang putih.

Mereka tak perlukan 'mens rea' hanya dengan 'actus reus' pun dah lebih dari cukup nak sabitkan dengan kesalahan.

Sesekali dengar 'Obiter dicta' orang ramai, mesti mahu terjebak.

Kau, jahat lah. Buat aku 'Locus Standi'. Letih lah tengok. Mesti aku terkesima. Mesti aku terpesona. Balik letih.

Tapi kau 'Terra Nullius', suci sangat di mata aku.

Mungkin aku saja yang lihat macam tu.

Aku 'voir dire' lagi. Sigh. Tamat.

-------------------------------------------------------------------------------
Post-Mortem Examination Final Sem 1 SAM July Intake 2008.
-------------------------------------------------------------------------------
Categories:

1 comment:

  1. link la aku nyer new blog..


    underagecollege.blogspot.com

    ReplyDelete

This box must be used with care.