11.30.2011

Ikhlas yang dibuat-buat?



Mencari keikhlasan dalam setiap perkerjaan adalah suatu perkara yang sudah tentu buat semua orang mukmin yang beriman kepada Allah swt. Ini adalah keikhlasan dalam beribadah, perkerjaan, persahabatan, pembelajaran dan sebagainya boleh menjadi kunci supaya kita lebih dekat kepada Allah swt.

Tetapi sejauh mana kita benar-benar mengikhlaskan diri kita?

Kadang-kadang kita suka merungut ketika ujian melanda ketika kita diamanahkan untuk melaksanakan sesuatu. Kadang-kadang keluhan kita berlebihan tidak berkadar dengan kerja yang diberi. Sesungguhnya Allah swt sahaja yang mengetahui segala isi hati kita, tidak kiralah betapa banyak sekali pun rungutan dan keluhan yang dilontarkan. Sebaiknya kita digalakkan untuk kurang merungut dan berkeluh kerana dikhuatiri menjadi fitnah kepada diri sendiri. Yelah, takut dianggap sebagai seseorang yang tidak ikhlas dalam membuat pekerjaan oleh orang lain.

Inilah manusia, kita lemah dan mudah lelah. Tetapi, apa yang pasti ini bukanlah tiket keemasan buat kita untuk terus menerus berbuat salah. Jadi perbaikilah diri kita, dan latihkan hati supaya menjadi lebih ikhlas, nescaya setiap ibadah yang dilakukan akan mendapat keberkatannya.

Jadi jika anda mahukan keihklasan dalam beribadah, ada beberapa cara yang boleh penulis senaraikan.


  • Jangan hebohkan kebaikan yang dibuat. Hati kita mudah berbolak balik.
  • Check kembali sebab kita berbuat sesuatu supaya niat sentiasa betul.
Semoga kita dapat membetulkan niat dan mengikhlaskan hati dalam setiap perkara. :)
Categories:

0 coretan:

Post a Comment

This box must be used with care.