12.12.2011

Muda, Tua & Relevannya Dakwah


Semalam penulis solat bersama seorang sahabat baik di masjid wandana yang jaraknya tidak begitu jauh dari rumah kami. Solatnya Isya'. Di bumi Adelaide ketika waktu Summer, waktu Isya boleh jadi selewat 10 malam dan waktu Subuh seawal pukul 4 pagi. Ketika hendak masuk ke perkarangan masjid, kami disapa oleh 2 orang kelibat manusia.

"Assalamualaikum brothers! How are you?" seorang hamba Allah memulakan perbicaraan. Penulis lihat dari wajahnya, boleh jadi orang Bangladesh.

"Waalaikumussalam, Alhamdulillah, we're fine," kami menjawab ringkas mungkin barang kali mahu cepat kerana Imam sudahpun memulakan solat.

Sambil berjalan masuk, orang yang bertanya tadi menerangkan bahawa sahabatnya yang satu lagi ini dari Malaysia, Sarawak to be exact. Penulis amati pak cik yang bertongkat itu. Kalau diperhatikan boleh jadi atuk penulis dah dari riak wajahnya. Dalam hati penulis, penulis sudah mengagak siapakah gerangan pak cik dan orang tadi ini. Delegasi Tabligh.

Pak cik dari Sabah itu berkata dengan ringkas "We'll talk later boys," memahami yang bahawa kami semua bergegas untuk solat.

Seusai sudah solat, penulis melihat ke kiri dan ternampak orang Bagladesh itu menyapa sahabat penulis sambil menunjukkan ke beberapa orang di dalam masjid itu. Barangkali menerangkan beberapa orang yang datang bersama dari Malaysia agaknya.

Disitulah kami dikenalkan dengan beberapa lagi delegasi dari Malaysia yang datang dari Melbourne setelah hampir 20 hari di sana. Penulis telah bertemu beberapa orang dari Kedah dan dengan tidak semenanya merasakan dunia ini sangat kecil. Yelah, dari Kedah. Kedah bukanlah negeri yang besar, dan Alor Setar bukanlah kota metropolitan.

Apa yang pasti, penulis kagum dengan semua delegasi ini. Mereka semuanya tua-tua belaka tetapi semangat mereka untuk melakukan dakwah tidak terbatas dek umur sama-sekali. Yang paling kagum pak cik Sabah tu, siap bertongkat bagai. Tongkat pun tongkatlah, janji dakwah dan risalah Rasulullah tertegak di muka bumi ini.

Itu adalah golongan yang tua, bagaimana dengan kita yang masih muda?
Rebutlah lima perkara sebelum datang lima perkara lain, yaitu masa muda engkau sebelum datangnya hari tua, masa sihat engkau sebelum dilanda sakit, masa kaya engkau sebelum masa miskinmu, masa lapang engkau sebelum datangnya waktu sibuk, dan masa hidup engkau sebelum datangnya saat kematian. (Hadith Riwayat Muslim dan Tirmizi dari Amru bin Maimun r.a.)
Tidak berganjak langkah kaki seseorang hamba pada hari pembalasan kelak sehingga mereka ditanya empat soalan iaitu umurnya ke mana diperuntukkan, usia muda ke mana dihabiskan, hartanya daripada diperoleh dan ke mana dibelanjakan dan ilmunya apakah diamalkannya.” (Hadis riwayat at-Tirmizi)

Jadi apakah jawapan kita apabila ditanya kelak nanti?
Categories:

2 comments:

  1. Wah tulis blog terus..hehe
    takde org sabah rasenye, hanya 4 orang dr kedah dan 2 org dr sarawak =)

    ReplyDelete
  2. sarawak eh? tersilap. okay dah update. :D

    ReplyDelete

This box must be used with care.